Kako da u zlatnim godinama ostanete srećni i zdravi

Deluje da nam celog života nedostaje ili novca ili vremena. Dok smo mladi, čini se da imamo svo vreme ovog sveta, ali nam “studentski budžet” uglavnom ne dozvoljava željena putovanja i avanture. Kasnije, kad steknemo znanje i počnemo da gradimo karijeru, konačno imamo dovoljno novca za ispunjavanje svojih želja, ali uglavnom nemamo dovoljno vremena da se ostvarenju snova i posvetimo. Situacija postaje rebus bez rešenja, sve dok ne dođemo u zlatne godine.

 

Zlatne godine se s razlogom nazivaju zlatnim – to je vreme kada bi trebalo da se potpuno posvetimo sebi, vreme za hedonizam i uživanje u plodovima svoga rada. Da bismo zlatnu jesen svog života zaista maksimalno iskoristili, na vreme moramo voditi računa o svom zdravlju i načinu na koji živimo. Dok smo mladi, zdravi i puni energije, lako nam je da zanemarimo smernice za dug i zdrav život. Međutim, kada je zdravlje već narušeno, kasno je za radikalne promene. Kako biste ostali u naponu snage, vodite se savetima stručnjaka:

 

 

  • Ostanite socijalno aktivni i povezani sa porodicom i prijateljima

 

 

Rezultati istraživanja pokazuju da je za održavanje fizičkog i mentalnog zdravlja, važna komunikacija s bliskim ljudima. Socijalna interakcija će smanjiti stres i probuditi pozitivna osećanja, a dokazan je i manji rizik od pojave Alchajmerove bolesti kod osoba koje su ostale socijalno aktivne. Okupite svoje prijatelje i uživajte u zajedničkim aktivnostima – zajednički obroci, šetnje i umerene fizičke aktivnosti, učiniće da se osećate bolje i psihički i fizički.

 

 

  • Budite fizički aktivni i redovno vežbajte

 

 

Ovaj savet se direktno nadovezuje na prethodni – socijalizujte se kroz zajedničke fizičke aktivnosti. Umerena fizička aktivnost će pozitivno uticati na vaš krvni pritisak, telesnu težinu, ali i raspoloženje. Vežbanjem ćete smanjiti rizik od pojave povišenog nivoa holesterola, od bolesti srca i povišenog nivoa šećera u krvi. Dokazano je da redovno vežbanje snižava nivo stresa, te ćete na ovaj način sveobuhvatno popraviti svoje stanje. 

 

 

  • Izbegavajte povrede

 

 

Logično: svi se trudimo da izbegavamo povrede. Međutim, naše telo tokom godina prolazi kroz razne procese, koji rezultiraju degenerativnim promenama u našim kostima, mišićima, zglobovima i tetivama. To znači da osobe u zlatnim godinama moraju biti vrlo oprezne u izboru vrste vežbi i načina na koji vežbe izvode, ali moraju biti oprezne i prilikom obavljanja svakodnevnih aktivnosti. Nagli pokret može izazvati bolnu povredu, koju je kasnije teško sanirati, budući da se telo teže regeneriše. Savetujemo umerenu fizičku aktivnost, a prilikom vežbanja ne bi trebalo stalno opterećivati određeni deo tela ili određenu grupu mišića, jer će tako najlakše doći do povrede. 

 

 

  • Budite svesni promena u brzini metabolizma

 

 

Naše telo se menja i prilagođava tokom celog života. Kada smo u periodu rasta i razvoja, deluje da možemo pojesti brdo hrane i da pri tome nećemo nabaciti nijedan kilogram viška, a energije imamo od momenta kada ustanemo iz kreveta, pa sve dok ponovo ne zaspimo. Međutim, promene u ponašanju organizma, možemo da primetimo već u dvadesetim ili ranim tridesetim godinama. Usporeni metabolizam, smanjena mišićna masa i hormonalne promene u zlatnim godinama, mogu dovesti do povećanja telesne težine, te do pojave posledičnih bolesti. Lekovi koje koristimo da bismo sanirali zdravstvene probleme, a koji spadaju u grupu antidepresiva ili sadrže kortikosteroide, dodatno mogu otežati situaciju. Važno je ostanete svesni promena kroz koje vaše telo prolazi. U šezdesetim vaše telo neće moći da postigne ono što je moglo u dvadesetim, ali će uspeti da postigne mnogo više ako redovno vežbate i pravilno se hranite.

 

 

  • Vodite računa o dijeti

 

 

Budući da u zlatnim godinama više ne možemo da budemo aktivni kao ranije, ponekad je teško skinuti višak kilograma, koji može negativno uticati na zdravstveno stanje. Međutim, ključ dobrog zdravlja i savršene linije u bilo kom životnom dobu, je u izbalansiranoj ishrani. Pojedini zdravstveni problemi od nas mogu zahtevati da prilagodimo svoj jelovnik, ali čak i ako lekar nije odredio striktnu dijetu – na nama je da se potrudimo da meni obiluje zdravom hranom. Najbolji način da uvek budete u toku s tim šta unosite u svoj organizam, jeste da čitate etikete na proizvodima. Trudite se da koristite što manje namirnica koje su bogate natrijumom, veštačkim aromama i šećerom. Povedite računa i o unosu kalorija, a jedan od saveta je i da više puta dnevno jedete niskokaloričnu hranu – supe, sveže voće i povrće. Dodatni savet za kontrolu veličine porcija i unetih namirnica, jeste da većinu svojih obroka pripremate kod kuće. Ograničite konzumaciju hrane koja sadrži procesuirane šećere, kao što su torte, kolači i različiti slatkiši.

 

 

  • Povedite računa o spavanju i više se odmarajte

 

 

Potreba za kvalitetnim odmorom ne smanjuje se s odlaskom u penziju. Nedostatak sna može da izazove redukciju proizvodnje hormona, što za posledicu može imati povećanu želju za unosom šećera. Ukoliko slabo spavate, ili vam je san isprekidan, ujutru ćete biti umorni, pa ponekad nećete imati želje ni snage da se posvetite svojim fizičkim aktivnostima. S druge strane, vodite računa i da se dovoljno odmarate. Previše stresa može izazvati povećano lučenje kortizola, što može rezultirati dodatnim usporavanjem metabolizma. Neka vaš mir postane vaš prioritet. Posvetite se aktivnostima za koje znate da vas umiruju ili naučite tehnike disanja koje pomažu u opuštanju.

 

 

  • Vreme je za putovanja i nove avanture!

 

 

Konačno je došlo vreme kada možete da se nesebično posvetite sebi i partneru, posvetite se novim hobijima, putujete i ponovo upoznate sebe. Ovakve aktivnosti će sigurno pojačati vašu želju za životom, jer ćete uvek osećati da je nova avantura pred vama! Međutim, da biste uopšte mogli da uzmete u razmatranje odlazak na put, prethodno morate razmotriti svoje finansijsko i zdravstveno stanje

 

Iako zlatne godine uglavnom opisujemo kao vreme kada konačno možemo da uživamo u plodovima svoga rada, mnoge u ovim godinama dočekaju dugovi i “spajanje kraja s krajem”. Vreme kada bi trebalo da uživamo u životu i opuštanju, ponekad postaje najstresniji period u životu. Zdravstveno stanje ne dozvoljava da ostanemo radno aktivni, a mesečni budžet ne pokriva ni osnovne potrebe. Državna penzija, nažalost, nije dovoljna da od nje živimo pristojno u zlatnim godinama. Zbog toga moramo na vreme razmišljati. Štednja predstavlja jedan od osnovnih oblika životnog osiguranja, a ulaganje u štednju je čin kojim pokazujemo odgovornost prema “starijem sebi” i svojoj porodici. Sem toga, investicija u štednju pruža garanciju u slučaju iznenadnih nemilih događaja. Ako do takvih događaja i dođe, najmiliji neće biti opterećeni finansijskim problemima. 

 

Važno je na vreme misliti i o svom zdravlju. Povrede koje nastaju u toku mladosti, mogu ostaviti trajne posledice na naš organizam, a rezultat možemo izraženo osetiti u poznijim godinama. Dodatne vrste osiguranja omogućavaju osiguranje u slučaju nastanka teških bolesti, pokrivaju hirurške intervencije i bolničke naknade, kao i prelom kosti i invaliditet koji je nastao kao posledica nesrećnog slučaja. Ukoliko vaše osiguranje pokriva sve vanredne situacije, znači da ne morate da brinete o finansijskim izdacima, možete se skoncentrisati isključivo na ozdravljenje i poboljšanje svog stanja, pa će i dugosežne posledice biti slabije.

 

O zlatnim godinama ne bi trebalo da razmišljamo kada u njih već zagazimo. Od najranije mladosti imamo odgovornost prema “starijem sebi” i porodici koju stvaramo. Bezbrižnost u zlatnim godinama postići ćemo jedino ako već sada rešimo sve brige koje bi tad mogle da nas more. Zato je pravo vreme za polisu životnog osiguranja upravo sada! Uložite u svoje zdravlje, svoju budućnost i svoje snove već sada, a rezultate ćete zaista osetiti onda kada vam pomoć bude najpotrebnija.



Leave a Reply